A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Кінашівський ліцей Більшівцівської селищної ради Івано-Франківської області
«Ти ніколи не дізнаєшся на що ти здатний, поки не спробуєш!»

Національно-патріотичне виховання

Дата: 26.02.2023 15:32
Кількість переглядів: 28

Національно-патріотичне виховання дітей та молоді — це комплексна системна й цілеспрямована діяльність органів державної влади, освітніх закладів, громадських організацій, сім’ї та інших соціальних інститутів щодо формування у молодого покоління (учнів, вихованців):

  • високої патріотичної свідомості
  • почуття вірності
  • любові до Батьківщини
  • турботи про благо свого народу
  • готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку з захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.

Ключовий пріоритет національно-патріотичного виховання — формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації.

Завдання закладу освіти — так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності.

Мета заходів національно-патріотичного виховання у навчальному закладі — сприяти набуттю дітьми та молоддю досвіду патріотичних дій, вихованню в дусі патріотичного обов'язку.

Принципи національно-патріотичного виховання

  • принцип національної спрямованості виховання
  • формування у молоді:
    • національної свідомості
    • любові до України
    • свого народу
    • шанобливого ставлення до української культури
    • здатності зберегти національну ідентичність, пишатися приналежністю до українського народу, брати участь у розбудові та захисті своєї держави
  • принцип культуровідповідності
  • виховання — культуротворчий процес задля формування базової культури особистості на основі набутого морально-етичного досвіду людства
  • принцип гуманізації виховного процесу
  • акцент на особистості як на вищій цінності
  • принцип суб’єкт-суб’єктної взаємодії
  • учасники виховного процесу:
    • виступають рівноправними партнерами у спілкуванні
    • беруть до уваги точку зору один одного
    • визнають право на відмінності у поглядах
    • узгоджують свої світоглядні позиції
  • принцип цілісності
  • організація виховання як системного педагогічного процесу, спрямованого на:
    • гармонійний та різнобічний розвиток особистості
    • формування цілісної картини світу
    • забезпечення наступності напрямів та етапів виховної роботи
  • акмеологічний принцип
  • орієнтація виховного процесу на вищі морально-духовні досягнення й потенційні можливості особистості
  • створення умов для досягнення життєвого успіху
  • розвиток індивідуальних здібностей
  • принцип особистісної орієнтації
  • розуміння того, що загальні закони психологічного розвитку проявляються у кожної людини своєрідно й неповторно
  • принцип життєвої творчої самодіяльності
  • становлення особистості як творця свого життя, який:
    • здатен приймати особисті рішення
    • нести за відповідальність за свої рішення
    • повноцінно жити і активно діяти
    • постійно самовдосконалюватися
    • адекватно і гнучко реагувати на соціальні зміни
  • принцип толерантності
  • інтегрованість української культури в європейський та світовий простір
  • формування у вихованців відкритості, толерантного ставлення до цінностей, відмінних від національних ідей, до культури, мистецтва, вірувань інших народів
  • здатність диференціювати спільне та відмінне в різних культурах
  • сприйняття української культури як невід’ємної частини загальнолюдської

Цілі виховних завдань патріотичного виховання:

  • утверджувати в свідомості й почуттях учня патріотичні цінності, переконання і повагу до культурно-історичного минулого України
  • виховувати повагу до Конституції, законів України, державної символіки
  • укріплювати розуміння взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю
  • сприяти набуттю здобувачами освіти патріотичного досвіду на основі:
    • готовності до участі в процесах державотворення
    • уміння визначати форми й способи участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади
    • спроможності дотримувати законів і захищати права людини
    • готовності взяти на себе відповідальність
    • здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів
  • формувати мовленнєву культуру, толерантне ставлення до інших народів, культур і традицій
  • утверджувати гуманістичну моральність як основу громадянського суспільства
  • культивувати кращі риси української ментальності, як-то працелюбність, свободолюбство, справедливість, доброта, чесність, бережне ставлення до природи
  • підвищувати престиж військової служби, культивувати ставлення до солдата як до захисника Вітчизни, героя
  • виховувати нетерпимість до українофобства, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму тощо.

Заходи національно-патріотичного виховання

Задля виконання завдань національно-патріотичного виховання ІМЗО рекомендує розвивати у навчальному закладі мережу історичних клубів, аби учні мали можливість глибше ознайомитися з історією рідного краю та держави. Приміром, представляючи маловідомі факти минулого українського народу, можна використовувати проекти Українського інституту національної пам’яті.

Героїчні й водночас драматичні події останнього часу спонукають до оновлення експозицій шкільних музеїв та кімнат бойової слави, зокрема, щодо інформації про учасників АТО та волонтерів.

На часі — використання всіх можливостей музейної педагогіки у музейних залах, світлицях.

Варто зауважувати також на волонтерській діяльності педагогів, учнів, батьків як такій, що сприяє встановленню соціальних зв’язків, набуттю дітьми шанобливого й відповідального ставлення, формуванню соціально значущої ініціативності, прагнення пожертвувати в ім’я України вільним часом, здійснити альтруїстичний вчинок.

Важливим чинником національно-патріотичного виховання є феномен Майдану — промовистого свідчення жертовності заради безумовного дотримання прав людини та поваги до людської гідності, обстоювання загальнонаціональних інтересів відмовою від особистого заради досягнення спільної мети.

20 лютого, у День Героїв Небесної Сотні, рекомендовано вшанувати подвиг Героїв Небесної Сотні, провівши в  навчальному закладі:

Зміст виховних заходів має позиціонувати Майдан як форму небаченого дотепер у світовій історії мирного колективного протесту українців у відповідь на порушення базових прав людини і громадянина з боку недемократичного політичного режиму в країні.

Особливою формою роботи має стати створення та популяризація діяльності регіональних Центрів військово-патріотичного виховання дітей та молоді. Головними завданнями Центрів є:

  • фізична і професійна підготовка дітей та учнівської молоді до служби в Збройних Силах України
  • патріотичне виховання на традиціях українського козацтва
  • пропаганда здорового способу життя
  • волонтерська та пошукова робота
  • проведення масових заходів, спрямованих на підвищення рівня знань молоді про стандарти НАТО та престижності проходження військової служби за контрактом у Збройних Силах України.

Форми національно-патріотичного виховання

Форми, методи та прийоми роботи з національно-патріотичного виховання доречно обирати з огляду на вікові особливості учнів, уподобання й інтереси, традиції навчальних закладів і місцевих громад, можливості навчального закладу тощо.

З-поміж популярних форм національно-патріотичного виховання виокремлено такі, як:

  • інтерактивна патріотична зарядка
  • творчий проект «Алфавіт мого міста»
  • тематичний (національно-патріотичний) клуб вихідного дня
  • майстер-клас із виготовлення арт-листівок для українських воїнів
  • колективна гра зі створення панно «Україна — моя країна!»
  • авторський стріт-арт на асфальті крейдою (малюнок і назва)
  • гра-репортаж «Видатні імена сучасної України»
  • звіт-мандрівка «Сюжетні замальовки рідного краю»
  • патріотичний флеш-моб
  • презентація ролику (мультфільму) на патріотичну тематику, виготовленого дітьми
  • зустрічі з цікавими земляками-патріотами
  • акція-пересувна виставка «Маємо знати свої права»
  • реконструкція історичних подій
  • виготовлення плакатів чи постерів (вітальних, узагальнюючих, символічних)
  • портфоліо родинних реліквій і чи традицій
  • написання книги пам’яті (родини, школи, району, міста)
  • станційні ігри (квест «Знайди Декларацію — врятуй незалежність»)
  • створення інфографіки (шевронів, подій)
  • «живий музей»
  • реальні або віртуальні подорожі (історичними музеями України чи місцями історичних подій)
  • конкурси есе, біографічних розвідок
  • тренінги (міні-, презентаційні, інформаційно-просвітницькі)
  • флеш-моби (візуалізація державних чи національних символів, контурів кордонів України)
  • лото «Меморі» (створення карток на запам’ятовування дат, назв місць, діячів та їхніх висловлювань, пов’язаних із здобуттям Україною незалежності, Днем Конституції та програвання)
  • кастинг і розучування патріотичних пісень.

« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень